De ce ne îngrăşăm la loc după ce ţinem o dietă de slăbit? Cum ne putem păstra silueta cât mai mult timp!

De ce ne îngrăşăm la loc după ce ţinem o dietă de slăbit? Cum ne putem păstra silueta cât mai mult timp!

Ai observat probabil că nu procesul de slăbire în sine este greu, ci cel de menţinere. După ce reuşim să dăm kilogramele nedorite jos, acestea tind să se pună la loc după ce oprim cura de slăbire. Vom afla de ce se întâmplă acest lucru şi cum putem opri acest efect, numit "efectul yo-yo".

Ce este efectul yo-yo?
Efectul yo-yo este îngrăşarea după o cură de slăbire, unele persoane devenind chiar mai "pufoase" ca înainte de regim. Este un termen medical, însă puţini sunt cei care înţeleg de ce se întâmplă acest fenomen asupra majorităţii persoanelor, conform csid.ro.

Care sunt cauzele şi cum putem evita efectul yo-yo?
Acesta apare de cele mai multe ori după ce ai ţinut o dietă şi apoi aţi revenit la stilul de viaţă anterior. Cauzele sunt diverse, la fel şi soluţiile pentru a evita efectul yo-yo.
Nu este îndejuns să ţii regim doar câteva zile sau săptămâni, apoi să revii la stilul de înainte. Este cea mai frecventă greşeală pe care o fac persoanele care îşi doresc să slăbească. Dacă mâncatul dinainte regimului te-a făcut să te îngraşi, acest lucru se va repeta şi după terminarea dietei. Este nevoie de schimbări pe termen lung, atât în alimentaţie cât şi în a stilului de viaţă sănătos.
Nu trebuie, bineînţeles, să ţii dietă toată viaţa. Este recomandat să îţi găseşti un echilibru, să vezi cum reacţionează corpul tău la diferite stiluri şi să îl menţii pe cel potrivit ţie. La început va fi nevoie de organizare, de planificarea meselor şi de prepararea mâncării de către tine, dar cu timpul aceste lucruri vor face parte din rutină şi vor deveni mult mai uşoare.

Dieta pe care ai urmat-o poate fi şi ea o cauză pentru care, odată ce o termini, te îngraşi. Dacă este una restrictivă sau greu de urmat, după ce o abandonezi se vor întâmpla schimbări şi în cazul acesta poţi pune pe tine mai multe kilograme decât ai ai dat jos în timpul regimului. Odată cu îngrăşarea poţi deveni trist, depresiv şi nemulţumit şi îţi poţi pierde şi echilibrul emoţional, aspecte care nu îţi vor face bine nici psihic, dar nici fizic.

Ce este de făcut?
Un studiu efectuat pe cel puţin 10.000 persoane a arătat că cele care au dat jos minimum 13.6 kg şi şi-au mentinut noua greutate timp de cel puţin 1 an au păstrat obiceiul de a servi micul dejun. Aceeaşi cercetare a demonstrat că 90% dintre persoanele care şi-au menţinut greutatea au introdus în programul zilnic o ora de activitate fizică, iar 75% au continuat să se cantareasca în fiecare săptâmană.

Concluzia este că dacă vrei schimbări pe termen lung, este nevoie de respectarea unui stil de viaţă cât mai sănătos şi activ pe termen lung. Găsteşte-ţi motivaţia şi gâşteşte-te că tot efortul merită, asta dacă îţi doreşti să te menţii cât mai mult în formă şi să nu intervină astfel neplăcutul efect yo-yo.